نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1592
-
الف
+

رضا امیرخانی: شیوع ویروس کرونا به ما نشان داد که مرزها واقعی نیستند

«رضا امیرخانی» نویسنده کتاب «جانستان کابلستان» از کم رنگ شدن مرزهای فرهنگی میان ایران و افغانستان گفت.

به گزارش آی فیلم2، «رضا امیرخانی» در مراسم اختتامیه کارگاه طراحی خدمات ویژه هم‌وطنان افغانستانی عضو کتابخانه‌های عمومی در ایران گفت: «هیچ‌مرزی میان ایران و افغانستان نیست و معتقدم در وطن فرهنگی ما مرزی وجود ندارد.»

«امیرخانی» نویسنده کتاب «جانستان کابلستان» گفت: از نظر من به عنوان فردی که در فرهنگ زندگی می‌کند و نه در جغرافیا، هیچ مرزی میان ایران و افغانستان نیست و معتقدم در وطن فرهنگی ما مرزی وجود ندارد، به خصوص برای ایرانی که سال‌ها است میزبان خواهران و برادران افغانستانی است.

رضا امیرخانی در مراسم اختتامیه «کارگاه طراحی خدمات ویژه هموطنان افغانستانی عضو کتابخانه‌های عمومی» ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این برنامه با اشاره به شرایط ویژه حاکم بر جهان به واسطه شیوع گسترده ویروس کرونا گفت: جلساتی که درباره افغانستان برگزار می‌شود، همواره برای من جلسات خوب و محترمی بوده و این اولین جلسه‌ای است که پس از شیوع کرونا با افتخار و با لذت در آن شرکت کرده‌ام.

نویسنده کتاب «جانستان کابلستان» افزود: یک موجود کوچک بدون مرز(کرونا)، به ما نشان داد که همه ما یک پاره هستیم، اگرچه‌ای کاش خداوند چیز بهتری را مقرر می‌کرد تا ما را به این درک و فهم برساند که مرز‌ها نمی‌توانند از بسیاری از چیز‌ها جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: کرونا در زمره پدیده‌هایی بود که دوباره به ما یادآور شد مرز‌ها واقعی نیستند و ما در دنیای بدون مرز زندگی می‌کنیم. امروز وقتی دعا می‌کنیم که خداوند شر این ویروس را از سر همه جهان رفع کند، تقسیم‌بندی نمی‌کنیم که خداوند این قوم را نجات دهد و آن قوم را نه و این مذهب را نجات دهد و آن مذهب را نه.

امیرخانی با اشاره به لزوم فراهم کردن بستری مناسب برای زندگی هموطنان افغانستانی در ایران گفت: پس از نوشتن کتاب «جانستان کابلستان» در میان جوانان و نوجوانان افغانستانی افراد فراوانی بودند که به من مراجعه و از کتابم تعریف کردند، از آن‌ها می‌پرسیدم که «آیا روایت من شبیه کشورتان افغانستان بود؟» و آن‌ها جواب می‌دادند که «نمی‌دانیم شبیه بود یا نه، اما این کتاب پنجره‌ای بود که از آن کشور خودمان را دیدیم».

این نویسنده ادامه داد: اینجا برای اولین بار متوجه شدم که ما نسل بزرگی از نسل سومی‌های افغانستانی را  درا ایران داریم که تا به حال کشورشان را ندیده‌اند، آن‌ها ایران را دیده‌اند و در ایران زندگی کرده‌اند، بدون اینکه بخواهند هویت خود را از دست بدهند و ما موظفیم دنیایی را بسازیم که آن‌ها در این جغرافیا و در این امکان زمانی و تاریخی، احساس غربت نداشته باشند.

«رضا امیرخانی» نویسنده و منتقد ادبی ایرانی است که در سال 1388 سفری چند روزه به افغانستان داشت که حاصل این اتفاق یک سفرنامه با نام «جانستان کابلستان» شده است. این سفر که یک مسافرت شخصی و برای ملاقات با چند دوست افغانستانی و دیدار از شهرهای مهم این کشور بود با ماجراهای غیرمنتظره و جالبی برای این نویسنده همراه شد.

گفتنی است نخستین جلسه از کارگاه «طراحی خدمات ویژه هم‌وطنان افغانستانی عضو کتابخانه‌های عمومی» که به بازگویی نیازهای آموزشی فرهنگی و اطلاع‌رسانی هم‌وطنان افغانستانی مقیم ایران اختصاص داشت به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

این نشست با حضور مجازی کتابداران منتخب و مربیان کارگاه از 5 استان تهران، سمنان، قم، یزد و خراسان رضوی و «محمد کاظم کاظمی» شاعر افغانستان، «سرور رجایی» شاعر و نویسنده افغانستانی، «محمدابراهیم شریعتی» ناشر افغانستانی و «حمید بوالی» فعال رسانه ای برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

روایتی از همدلی ایران و افغانستان در «تهران»

م ا 

نظر شما
ارسال نظر